SafePlay
Vi vill att du ska ha kontroll över ditt användande
Eftersom det handlar om att ha roligt, så är valet helt & hållet ditt.
Just du väljer både hur mycket tid & pengar du vill spendera här på tombola.
Dock så är vår erfarenhet att spela ansvarsfullt är det enda sättet att kunna ha kul.
Av denna anledning, så erbjuder vi därför ett antal verktyg att kunna använda för att begränsa hur mycket man spenderar, så att det hela förblir en rolig hobby.
Kom ihåg att turen är nyckfull av sig, den både kommer och går, så att ta en paus när den inte är på ens sida oftast är det bästa man kan göra i situationen.
Endast över 18 år
I Sverige så är det olagligt för någon under 18 år att syssla med spel & dobbel.
tombola tar detta med åldersverifiering på stort allvar. Man måste vara 18 år eller äldre för att kunna registrera sig och spela hos oss.
Vi kan be om åldersbevis ifrån er och kan välja att stänga ned ett konto tillfälligt fram tills det att denna information har skickats in till oss. Insatser som placerats av de under 18 år kan ogiltigförklaras.
tombola erbjuder en speltjänst som endast passar för människor som är över 18 år gamla. Vi vill att ni ska kunna logga in på vår sida utan att behöva bekymra er. Ifall barn eller andra minderåriga har tillgång till ens dator, så är det viktigt att man har kontroll över vad för saker på datorn de kan ha tillgång till. En del bra tips är:
Om en minderårig kan använda din dator, mobil eller padda, lämna inte tombolas hemsida eller vår app öppna på dem.
Slå inte in ditt lösenord samtidigt som en minderårig tittar på. Ifall du misstänker att någon annan kan ditt lösenord, så är det en bra idé att ändra det i ”uppdatera personuppgifter” under fliken ”mitt konto”.
Tillåt aldrig en minderårig att använda ditt konto, även om där skulle finnas gratisspel du tror de kan tänkas vara intresserade av.
Ifall du tror en minderårig har lyckats få tillgång till tombola via ditt konto, vänligen kontakta oss på vårt kostnadsfria telefon nr: 0200880159. Vi kommer i sådant fall undersöka det och vidta lämpliga åtgärder. Kom ihåg att du i ”transaktionshistorik” under fliken ”mitt konto” dessutom kan få en översikt över ditt kontos alla göromål på sajten (spel, insättningar, utbetalningar, etc)
Där är också ett antal appar för föräldrakontroll tillgängliga för mobil eller padda:
- Kids place
- Kaspersky SafeKids
- Norton Family parental control
Vidare så finns där också ett antal tredjepartsprogram som föräldrar kan använda sig av för att hålla koll på och begränsa användningen av internet på sina datorer:
- Netnanny
- Cybersitter
- Cyberpatrol
En säker och kontrollerad miljö
Här på tombola så vill vi att ni ska ha det roligt tillsammans med oss, vare sig det är genom att chatta med våra moderatorer och andra spelare i chatten, eller genom att spela våra spel.
Men alltid med eftertanke!
Läs och upptäck alla de möjligheter att kunna spela både säkert och ansvarsfullt som vi har, så att man alltid behåller kontrollen över hur mycket man spenderar.
Kom ihåg: Spela först & främst för att det är kul; för om det inte är kul, så är det inte längre ett spel.
Vi förespråkar måttfullhet och insyn
Bonusen du får när du sätter in är din fram tills det att du använder den eller väljer att stänga ned ditt konto.
Vi värderar alla våra spelare precis lika mycket och har därför heller inga VIP-program.
Man kan inte köpa flera brickor i förväg.
Man är alltid väldigt välkommen att logga in och chatta även om man inte köper några brickor eller remsor.
Och kom ihåg: ha roligt på ett ansvarsfullt sätt!
Insättningsgränser
På den här sidan kan man sätta en gräns för hur mycket man kan sätta in som mest under en tidsperiod. När man registrerar sig här på tombola, så behöver man välja en daglig, veckolig och månatlig gräns.
Den rekommenderade högsta gränsen för en vecka är 2 500 kr. Den högsta insättningsgränsen man kan välja per vecka är 7 500 kr.
När man gör sin första insättning så är det minsta man kan sätta in 100 kr.
Alla efterföljande insättningar kan vara minst 100 kr och som mest 7 500 kr (så länge inte den personliga gränsen begränsar beloppet)
Om man redan har mer än 3 500 kr på sitt konto så kan man inte sätta in mer.
För att sätta sin insättningsgräns - logga in, välj fliken ’mitt konto’, klicka på ’safeplay’ och därefter ’insättningsgräns’.
Du kan sätta följande gränser:
- Daglig gräns – den minsta man kan sätta är 100 kr – den högsta man kan sätta är 7 500 kr
- Veckolig gräns – den minsta man kan sätta är 100 kr – den högsta man kan sätta är 7 500 kr
- Månatlig gräns – den minsta man kan sätta är 100 kr – den högsta man kan sätta är 32 500 kr
Om du väljer att sänka din gräns så kommer detta att ske omedelbart.
Om du istället önskar höja din gräns så kommer ändringen att appliceras efter en väntetid på 72 timmar.
Paus
Om man önskar kan man välja ta en temporär paus i 24 timmar eller 30 dagar.
Man kan göra detta genom att välja ’mitt konto’, klicka på ’safeplay’ och därefter paus. Ditt konto kommer därefter att vara helt otillgängligt under den valda perioden.
När den väl gått ut, så kan man logga in på nytt utan problem och allting på ens konto kommer att vara precis som när man lämnade det. Ifall man under denna tidsperiod önskar ta ut pengar som finns på ens tombolakonto och föra över dem till sitt konto, vänligen kontakta kundtjänst så hjälper dem en.
Självavstängning
Här på tombola så vill vi att alla ska kunna ha roligt med att spela våra spel
Vi är dock medvetna om att vissa vill kunna begränsa sitt spelande eller även kunna sluta spela helt & hållet.
Vi levererar därför en funktion med självuteslutning som låter en spelare stänga ned sitt konto i tre (3), sex (6) månader, eller tills vidare. För att kunna göra detta, logga bara in och klicka på ’mitt konto’, klicka på ’safeplay’ och därefter på ’spärra dig själv’. Alla tombolas kundtjänstmedarbetare ges träning gällande spelproblem och socialt ansvar på regelbunden basis.
När man väljer att stänga av sig själv, så är man inte längre berättigad till några av de kampanjer som vi erbjuder medan man är avstängd. Inom två dagar efter att man valt att stänga av sig, så kommer all typ av reklam som vi skickar ut också att stoppas.
Ingen vidare typ av reklam kommer att skickas till en förrän efter det att perioden man stängt av sig är över och man har bett om att kunna återvända till sidan. Ifall man har stängt av sig permanent, så är det permanent, och vi kommer aldrig att återaktivera kontot av någon anledning.
När man väl valt att spärra sig själv, så kommer kontot att vara avstängd under den valda perioden och man kommer varken ha tillgång till några av spelen eller funktionerna under ’mitt konto’.
Vi kommer att återbetala kvarvarande saldo på ens konto i enlighet med vår uttagspolicy. När ett beslut om att spärra sig väl har tagits, så är det absolut. Vänligen notera att tombola upprätthåller ett register över alla självnedstängda konton, inklusive betalningsmetoder och alla självstängnings-överenskommelser, under denna tidsperiod.
När en spelare väljer att stänga av sig själv hos tombola, så visar vi även en länk till det svenska registret för spelpaus (www.spelpaus.se): detta register av självavstängda spelare upprätthålls av Spelinspektionen för alla de spelare i Sverige som valt att frivilligt stänga av sig själva, temporärt eller permanent, ifrån alla onlinespel och kasinos i Sverige.
Mer information om Spelpaus går att finna i nästa paragraf.
Under den tid som självavstängningen gäller, så kommer vi att använda rimliga, automatiserade kontroller för att garantera att man inte längre kan använda tombolakonton. Dock så är det ju inte tillåtet att spela hos oss under denna tid och vi kan inte hållas ansvariga för några konsekvenser eller förluster som man (av någon anledning) kan ådra sig ifall man fortsätter att spela hos oss genom extrakonton där man har ändrat en del av sin information vid registreringen, eller ifall man gett oss vilseledande, inkorrekt eller icke komplett information, eller på annat vis försökt kringgå en självavstängning.
Om man väljer att öppna upp sitt konto på nytt när avstängningsperioden väl är över, så behöver man i så fall kontakta kundtjänst. Tombola reserverar sig rätten att applicera en minimumtid på 24 h innan vi aktiverar ens konto på nytt. Ifall en sådan 24 h-period implementeras, så har man fortfarande möjligheten att ångra sin reaktivering. Ifall man återvänder efter att ha stängt av sig själv för en period av tre (3), sex (6) månader eller tills vidare, så kommer ens insättningsgräns att vara precis den samma som innan avstängningen.
Behåll kontrollen
För att spela bingo och slotspel säkert, kom ihåg:
Att spela är en spännande och rolig hobby, INTE ett sätt att tjäna pengar på.
Försök aldrig vinna tillbaka det du har förlorat genom att spendera ännu mer.
Som innan nämnt, spendera inte mer än du har råd att förlora.
Om du känner att du är på väg att förlora kontrollen, så rekommenderar vi att du drar nytta av våra SafePlay-verktyg, såsom t ex att sätta en striktare insättningsgräns
Notera ned hur mycket du spenderar och hur länge du brukar spela. Den här informationen går också att finna i ”transaktionshistorik”.
Slutligen, om du har ett problem, sök hjälp och råd, då detta är något mycket viktigt. Vänligen kom i kontakt med en expert på Stödlinjen.se eller ring dem på: 020 – 81 91 00
Spelarstöd
Spel & dobbel är en form av nöjesaktivitet, men kan vara en riskfylld sådan ifall den inte utövas med ansvar. Precis som vilken annan aktivitet som helst som involverar spänningen som slumpmomentet ger ger, så kan det leda till beroende. Världshälsoorganisationen, WHO räknar spelberoende som ett tillstånd karakteriserat av impulsivt och repetitivt behov av att spela, vilket tar över en persons liv till den grad att det går ut över deras familj, värderingar, arbetsliv, sociala liv, etc. Här på tombola så har vi en policy att proaktivt arbeta med att både upptäcka och förebygga all sådant riskfyllt beteende. Vi kommer aldrig att sluta repetera meningen att ifall du inte har kul med det, så är det inte längre ett spel.
Spelpaus: Spelinspektionens egna register för självavstängning
Spelpaus är Spelinspektionens eget register för att man ska kunna stänga av sig själv ifrån att spela. Här kan man stänga av ALLA spel som kräver att man registrerar sig hos ett spelföretag som innehar licens för spel & dobbel i Sverige.
En sådan avstängning appliceras på alla spel, både online och i affärer.
En avstängning kan inte ångras, ändras eller avslutas i förtid.
Man kan finna mer information om Spelpaus på https://www.spelpaus.se/ eller genom att ringa tel. 0152-650 100.
Mer information gällande spelproblem går också att finna på Spelinspektionens hemsida: https://www.spelinspektionen.se/spelproblem1/Om-spelproblem
Stödlinje och rådgivning om spelmissbruk
Behöver du hjälp för att ändra på dina spelvanor?
Som spelare, eller en vän/släktingar till en spelare, så kan man alltid vända sig till Stödlinjen för att få anonym, gratis support. Där kan man få råd om vad man själv kan göra för att hjälpa sig själv eller andra. Man kan dessutom få reda på vad för hjälp som går att finna i sitt eget närområde.
Man kan finna mer information om Stödlinjen på: https://www.stodlinjen.se/#!/ eller genom att helt enkelt ringa: 020-819100
I flera delar av landet så går det också att finna supportgrupper där de med spelberoende och släktingar till sådana samlas för att ge stöd samt dela med sig av sina erfarenheter av spelproblem.
Man kan också söka hjälp hos kommunen eller hos lokala vårdgivare i sin region.
Mer information går att finna både på https://spelberoende.se/ och på https://spelberoendegruppen.com/
Riskerna med spel & dobbel
Det är inte ovanligt att problematiskt spelande påverkar hur man mår på ett negativt sätt. Det kan handla om nedstämdhet, ilska eller känslor av skam och skuld mot sig själv såväl som mot personer i ens omgivning. Det kan också vara så att man mår så dåligt att man har tankar på att skada sig själv. Den typen av tankar är viktiga att ta på allvar. Oavsett vad man har gjort ska man inte behöva må så dåligt. Det finns hjälp att få.
Om du har tankar på att skada dig själv eller avsluta ditt liv är det viktigt att du får hjälp. Ett sätt att söka hjälp kan vara att kontakta Minds självmordslinje, en nationell hjälplinje för dig som har självmordstankar. De går att nå 06-24 varje dag via telefon, chatt och e-post.
Kontakta oss
Alla tombolas kundtjänstmedarbetare får på regelbunden basis träning gällande spelberoende och relaterade ämnen såsom socialt ansvarstagande. Vi kan också berätta för er var ni kan finna hjälp.
Ni kan kontakta oss på
- Chatt
- 0200880159
- E-post: [email protected]
Vi är tillgängliga:
Måndag till fredag, från kl. 09 – 17:00
Lördag till söndag, från kl. 13 – 17:00
Safeplayresurser
Lider du av spelberoende?
Stannar du hemma ifrån jobb och vänner för att kunna spela?
Spelar du för att komma bort ifrån vad som känns som ett tråkigt och olyckligt liv?
När du får slut på pengar efter att ha spelat, känner du dig nedstämd och olycklig, och upplever behovet av att spela igen snarast möjligast?
Spelar du tills allra sista öret är uppspelat, till & med bussresan hem eller kostnaden för en kopp kaffe?
Har du någonsin ljugit för att förhindra att någon får reda på hur mycket tid eller pengar du spenderat på att spela
Har andra i din närhet någonsin kritiserat dina spelvanor?
Har du någonsin ljugit, stulit eller lånat bara för att ha råd att spela eller att täcka dina spelskulder?
Känner du ett inre motstånd att spendera ’dina spelpengar’ på något annat?
Har du tappat intresset för din familj, vänner och andra intressen?
Efter du har förlorat, känner du ett behov av att behöva vinna tillbaka dina förluster snarast möjligast?
Leder bråk, frustrationer och besvikelser i ditt liv till att du vill spela?
Känner du dig någonsin deprimerad eller självmordsbenägen tack vare dina spelvanor?
Om du har svarat ja till några av ovan frågor, så är risken stor att du kan ha utvecklat ett spelberoende. Om du önskar stöd & råd, vänligen kontakta https://www.stodlinjen.se/#!/ eller https://www.spelpaus.se/